Utvandrarna


Spooderman! by Linnéa
juli 4, 2012, 5:17 f m
Filed under: New York, Uncategorized | Etiketter: , , , , , , ,

Sådärja, då har vi minsann varit på bio och sett premiären av nya Spidermanfilmen i IMAX 3D på 2th Avenue- hah! Vi bjöd med oss Memo eftersom han är så jäkla go-gubbe-go och vi avnjöt filmen med oroligt sexiga 3D-glasögon på våra svettiga näsryggar och enorma läskmuggar intill oss i biostolarna. (Det var för övrigt lobbyister i bions foajé som gick runt med protestlistor mot att borgmästaren i New York vill ta bort de löjligt stora läskstorlekarna från bland annat biomenyer, WOW vilket seriöst politiskt ställningstagande från dessa amerikanske rättskämpar och frihetsälskare!)
Filmen var typ två och en halv timme lång, men det kändes inte som det. Antar att det är ett gott tecken, att filmen flöt på bra och hade ett högt tempo. Spontant tyckte jag mer om den här versionen än de några år äldre i Spidermantriologin med Tobey Maguire i huvudrollen som Peter Parker/Spiderman, det bjöds på humor och schyssta 3D-effekter, romantik, spänning och såklart action. Sedan att Andrew Garfield som spelar den viga, lite nördiga hjälten i blåröda trikåer är ganska duktigt snygg gjorde inte saken sämre, hehe…
När jag såg på filmen kom jag osökt att tänka på Jesper, Jeppepeppe, min kära vän som inte är i livet längre. Han var ett hängivet Spidermanfan och jag tror att han hade uppskattat den här filmen, i de humoristiska sektionerna kunde jag se hans breda leende med kisande ögon och tysta skratt framför mig… Blev faktiskt lite tårögd, men mer av värmen inombords än av sorg tror jag. Nästa gång jag besöker hans grav skall jag ta med mig en lagom ful Spidermanfigur och sätta bland blommorna.

I övrigt har jag varit i ett köpcentrum här i Queens ett par timmar på förmiddagen, köpte mig en fin klänning och lite annat smått och gott. Tänkte ha den imorgon, det är ju till att vara fin på 4th of july, änna! Mötte upp Erik och Steve vid ettsnåret och åkte den djävla krångliga pisstunnelbanan till färjeläget längst ner på Manhattan där vi tog just en färja och åkte till Staten Island. Det var resan som var målet, man man säga, för vad vi ville åt vad utsikten över Lower Manhattan och framförallt Frihetsgudinnan, inte ett besök på Staten Island. Vad finns ens att göra på Staten Island…? Hur som helst var Frihetsgudinnan stor och fin, men jag säger fortfarande fel och omnämner denna gigantiska mässingskvinna som Flyghetsvärdinnan vilket jag kallade statyn som för barn. Så kan det gå när ens pappa är pilot eller man helt enkelt är trög, haha!

Lady Liberty Barbie, så himla fin!
Såhär snygga var Erik och undertecknad på färjan till Staten Island, vassegoa å njut!


1 kommentar so far
Lämna en kommentar

Hahaha! Jag vet inte vad som är bäst, dina lazer eyes eller katt-tassen!

Kommentar av Sabina




Lämna en kommentar